@article { author = {Jabbareh Naseru, Azim and koohnavard, Parichehr}, title = {Cognitive Analysis of Metaphors of Love and Sorrow in Shahriar’s (Collection of) lyric poems}, journal = {Research in Western Iranian Languages and Dialects}, volume = {3}, number = {13}, pages = {21-41}, year = {2016}, publisher = {Razi University}, issn = {2345-2579}, eissn = {2676-573X}, doi = {10.22126/jlw.2016.1244}, abstract = {Abstract In recent years, conceptual metaphorical theory has introduced a new metaphorical attitude which has transformed it from a literary and rhetorical device to a tool for understanding and thinking. This research has presented the metaphors of sorrow and love in Shahriar’s lyric poems by investigating the metaphors of the conceptual domains of emotions. The research method is descriptive-analytic and the purpose is to achieve a cognitive pattern from the conceptualization of sorrow and love in these poems. In doing so, we will get familiar with linguistic and cultural characteristics of the poems and the metaphorical relationships with the intellectual and thinking system of Shahriyar. Shahriyar has used different source domains to express the characteristics of sorrow and love. The most widely are “objects", "humans", "places", and "food" that are common in the topics of sorrow and love. Therefore, the feelings of sorrow and love in the poet's intellectual system is largely tangible, tasty, visible, and audible. Another part of the source domain is devoted to abstract attributes that knows sorrow as pain and suffer, passion, mystery, and faith and also counted love as good luck, disaster, faith, and legend.}, keywords = {conceptual metaphor,love,sorrow,Shahriar}, title_fa = {تحلیل شناختی استعاره‌‌های عشق و غم در غزلیات شهریار}, abstract_fa = {نظریۀ استعارۀ مفهومی در سال‌های اخیر، نگرش جدیدی از استعاره را مطرح کرده است و آن را از سطح صنعتی ادبی و بلاغی، به­شکل ابزاری برای شناخت و تفکّر تبدیل کرده است. پژوهش حاضر با بررسی استعاره‌های حوزۀ مفهومی عواطف، به بازنمود استعاره‌های «غم» و «عشق» در غزلیات محمدحسین شهریار پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است و هدف از آن دستیابی به الگویی شناختی از مفهوم‌سازی غم و عشق در این اشعار است تا بتوان در این راستا به ویژگی‌های زبانی و فرهنگی شاعر دست یافت و ارتباط استعاره با نظام فکری و اندیشگانی شهریار روشن شود. براساس یافته‌های پژوهش، شهریار برای بیان ویژگی‌های غم و عشق، از حوزه‌های مبدأ مختلفی بهره گرفته است. پرکاربردترین آ‌ن‌ها حوزه‌های «اشیاء»، «انسان»، «مکان» و «خوراک» هستند که در موضوعات غم و عشق مشترک‌اند؛ بنابراین احساس غم و عشق در نظام فکری شاعر تا حدود زیادی لمس‌کردنی، چشیدنی، دیدنی و شنیدنی است. بخش دیگری از حوزه‌های مبدأ نیز به صفات انتزاعی اختصاص دارد که غم را درد و رنج، اشتیاق، رمز و راز و آیین می‌داند و عشق را نیز نیک‌بختی، بلا، آیین و افسانه می‌شمارد.}, keywords_fa = {استعارۀ مفهومی,عشق,غم,شهریار}, url = {https://jlw.razi.ac.ir/article_1244.html}, eprint = {https://jlw.razi.ac.ir/article_1244_b124b05f8a9d2999f605fb7180ffa9cf.pdf} }