@article { author = {Imani, Ava and Alinezhad, Batool}, title = {An Acoustic Analysis of Persian Children’s Story-telling Based on Rise, Fall and Connection Model (RFC)}, journal = {Research in Western Iranian Languages and Dialects}, volume = {2}, number = {5}, pages = {41-60}, year = {2014}, publisher = {Razi University}, issn = {2345-2579}, eissn = {2676-573X}, doi = {}, abstract = {This research article is aimed at investigating the acoustic analysis of intonation in the story-telling of the 5-6-year-old children in Persian and also studying the correlation between gender and intonation. To fulfill this end, we analyzed the distribution of  “pitch” and “duration” patterns in 40 interrogative utterances produced by 8 children (4 girls and 4 boys), based on Taylor’s  rise, fall and connection model (RFC) (2009). Then the acoustic parameters “pitch” and “duration” were measured, and the data were analyzed statistically using T-test to verify the dependability of the data and the correlation between intonation patterns and gender. The results revealed that, gender parameter did not affect the intonation patterns in children’s story-telling and in spite of some trivial differences in the degrees of “pitch” and “duration”, there was no statistically significant difference between the two genders. However, the average of values of “pitch” and “duration” in the rise part of the intonation pattern was higher among the girls, while, in the fall part of the intonation pattern, the average of values of the two acoustic parameters was higher among the boys.}, keywords = {intonation,gender,rise-fall connection model,peak,duration,pitch}, title_fa = {تحلیل آکوستیکی ”آهنگ“ در قصه‌گویی کودکان فارسی‌زبان بر پایۀ الگوی خیزان، افتان و پیوستگی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به تحلیل آکوستیکی آهنگ در قصه‌گویی کودکان فارسی‌زبان 6-5 ساله و میزان همبستگی آن با عامل جنسیت می‌پردازد. به همین منظور توزیع الگوهای زیر و بمی و دیرش آهنگ در پاره‌گفتارهای پرسشی (40 پاره‌گفتار پرسشی) تولیدشده در فرایند قصه‌گویی کودکان، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این جستار بر پایۀ الگوی خیزان، افتان و پیوستگی تیلر (2009) به تحلیل و اندازه‌گیری پارامترهای آکوستیکی ”دامنۀ زیر و بمی“ و میزان ”دیرش“ پرداخته می‌شود. در ادامه با تحلیل آماری و با بهره‌گیری از آزمون تی­مستقل، میزان همبستگی و معناداری رابطۀ بین عامل جنسیت و چگونگی الگوی آهنگ در گفتار کودکان مورد تحلیل قرار می‌گیرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عامل جنسیت بر چگونگی الگوی آهنگ در قصه‌گویی چندان تأثیرگذار نبوده و علیرغم وجود برخی تفاوت‌های ظاهری، در هر دو پارامتر آکوستیکی ”دامنۀ زیر و بمی“ و ”دیرش“، تفاوت‌ها معنادار نیست. به عبارت دیگر، هم مقادیر دیرش عناصر افتان و خیزان و هم­دامنۀ زیر و بمی این عناصر در دو جنس دختر و پسر، تفاوت قابل ملاحظه‌ای با یکدیگر ندارد. گرچه میانگین مقادیر دامنۀ زیر و بمی و دیرش در بخش خیزان، در کودکان دختر و در بخش افتان در کودکان پسر بزرگ­تر است، اما این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نیست.}, keywords_fa = {آهنگ,جنسیت,مدل آوایی خیزان,افتان و پیوستگی,قله,دیرش,دامنۀ زیر و بمی}, url = {https://jlw.razi.ac.ir/article_346.html}, eprint = {https://jlw.razi.ac.ir/article_346_b6192ab6bb888f2498fa1f4919c70dde.pdf} }