@article { author = {Ebrahimi, Shima and Ghorban Sabbagh, Mahmood Reza}, title = {The Syntactic Stylistics of Sadegh Chubak’s Ghafas Based on Grammatical Voice}, journal = {Research in Western Iranian Languages and Dialects}, volume = {2}, number = {5}, pages = {85-104}, year = {2014}, publisher = {Razi University}, issn = {2345-2579}, eissn = {2676-573X}, doi = {}, abstract = {The aim of the present research is to study syntactic category of grammatical voice in the short story “Ghafas” by Chubak. An author’s thought is always associated with his or her syntactic style. Regarding this association, the dominant view of an author like Chubak can be explained. “Ghafas” maps a world which is based upon the struggle for existence metaphor and the image of the chickens as well as the roosters kept in the cage is an allegory of the human society. Results showed that the most frequent grammatical voice in this story is a passive voice (80%), and its high frequency reveals Chubak’s view of the human as proactive creatures that do their best to liberate themselves from biological determinism they are stuck in and who struggle for life. However, since they are affected by strong forces and determined rules, they inevitably have to be passive and receptive to these forces. It should be noted that even the apparently active grammatical voices are passive within the implicit meaning and part of the active grammatical voice states Chubak’s view and thoughts of death that destiny or death is constantly busy with the action of killing people, destroying them one after the other and people have no choice but to surrender to this inevitable fate. Thus, believing in determinism, destiny and fate as well as people’s unsuccessful attempts to liberate themselves emerges in passive grammatical voices, which can be representative of naturalistic view of Chubak.}, keywords = {syntactic style,grammatical voice,Chubak,“Ghafas” short story,Naturalism}, title_fa = {سبک‌شناسی نحوی داستان ”قفس“ صادق چوبک بر اساس صدای دستوری}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی مقولة نحویِ صدای دستوری در داستان کوتاه ”قفس“ صادق چوبک است.هموارهمیاناندیشهوسبکنحوینویسندهارتباطوجودداردوبا در نظرگرفتناینارتباطمی­تواندیدگاهغالبچوبکراتبییننمود. ”قفس“ طرحی است دربارۀ جهانی که بر بنیاد تنازع بقا قرار گرفته است و مرغ و خروس­های اسیر در قفس، تمثیلی از جامعۀ بشری هستند. یافته­های حاصل از پژوهش نشان داد که در این داستان، پربسامدترین صدای دستوری، صدای منفعل است و بسامد بالای این صدای دستوری (80%) انعکاس­دهندة این دیدگاه چوبک است که انسان­ها به عنوان موجوداتی کنش­گر سعی می­کنند تا خود را از جبر زیستی که اسیر آن هستند، نجات دهند و برای زنده ماندن جدال می­کنند. اما چون تحت تسلط نیروهای قهار و قوانین جبری هستند، به ناچار باید در برابر این نیروها، منفعل و پذیرنده باشند. لازم به ذکر است که در این داستان، تعداد زیادی از صداهای دستوری فعال نیز در معنای پنهان به صورت منفعل هستند و بخشی از صدای دستوری فعال، بیانگر دیدگاه و تفکر مرگ­اندیشی چوبک است که تقدیر یا مرگ، پیوسته در حال انجام کنشِ کشتن انسان­هاست و یکی­یکی انسان­ها را هلاک می­کند و انسان­ها چاره­ای جز تسلیم شدن در برابر این سرنوشتِ محتوم ندارند. بنابراین اعتقاد به جبر، تقدیر و سرنوشت و تلاش نافرجام انسان برای رهایی از آن با صدای دستوری منفعل نمود می­یابد که می­تواند بیانگر اندیشۀ ناتورالیستی چوبک باشد.}, keywords_fa = {سبک نحوی,صدای دستوری,صادق چوبک,داستان کوتاه قفس,ناتورالیسم}, url = {https://jlw.razi.ac.ir/article_348.html}, eprint = {https://jlw.razi.ac.ir/article_348_44a32710a6863ca39c992d5d2d95ab11.pdf} }