ORIGINAL_ARTICLE
درج واکه در وامواژههای انگلیسی در زبان فارسی
در زبان فارسی خوشة همخوانی در جایگاه آغازه مجاز نیست، بنابراین در وامگیری واژگانی، هنگامیکه ساختِ واژه از قواعد واجآرایی زبان تخطّی کند و یک خوشة همخوانی یا واکهای غیر مجاز به وجود آید، این زبان با استفاده از فرایندهای درج و حذف و با هجابندی مجدّد، واژههایی را که از قواعد واجآرایی تخطّی کردهاند را اصلاح میکند تا در زبان پذیرفته شوند. پژوهش حاضر فرایند درج در خوشههای همخوانیِ آغازی وامواژههای انگلیسی در زبان فارسی و همچنین نوع واکة درجشده در این وامواژهها را براساس اصول واجآرایی (گرینبرگ، 1998)، در چارچوب نظریة زایشی بررسی میکند. دادههای پژوهش شامل 92 وامواژه است که از فرهنگ مشیری (1371) و زمردیان (1384) استخراج شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که زبان فارسی با اعمال فرایند درج واکه، خوشههای همخوانی آغازی را میشکند و تغییراتی در ساخت هجا پدید میآورد. در این پژوهش علّت درج واکه، تبعیت از اصل قانون مجاورت هجا درنظر گرفته شده است. زبان فارسی از الگوی نامتقارن فرایند افزایش واکه در خوشههای همخوانی آغازی در وامواژهها استفاده میکند. در وامواژههایی که توالی رسایی در خوشة همخوانی، خیزان است، خوشهها با فرایند درجِ آغازی شکسته میشوند. در خوشههایی که توالی رسایی در آنها افتان است، درجِ میانی اتّفاق میافتد؛ واکة بینشان در فرایند درج، واکة [e] است.
https://jlw.razi.ac.ir/article_1243_27d39d500ac0d70dc49981ae2e9d4639.pdf
2016-08-22
1
20
10.22126/jlw.2016.1243
وامواژه
درج واکه
ساختار هجایی
خوشة همخوانی
قانون مجاورت هجا
زهرا
اسماعیلی متین
z.esmailimatin@modares.ac.ir
1
دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
عالیه
کرد زعفرانلو کامبوزیا
akord@modares.ac.ir
2
دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
پرمون، یدالله (1380). نظام آوایی فارسی محاورهای معیار امروز: رویکردی زایشی، وزنی (عروضی) و واژگانی. رسالة دکتری زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
1
جم، بشیر (1388). نظریة بهینگی و کاربرد آن در تبیین فرایندهای واجی زبان فارسی. رسالة دکتری زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
2
حقشناس، علیمحمد (1390). آواشناسی (فونتیک). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
3
زمردیان، رضا (1384). فرهنگ ریشهشناسی واژهها و کوتاهنوشتههای دخیل اروپایی و امریکایی در زبان فارسی. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
4
صادقی، علیاشرف (1380).تحوّل خوشة صامت آغازی، مسائل تاریخی زبان فارسی (مجموعهمقالات)، (صص. 66-48). تهران: سخن.
5
علینژاد، بتول و مریم رحیمی، (1390). ماهیت واکة درج شده در وامواژههای انگلیسی در زبان فارسی برمبنای نظریة بهینگی. زبانشناخت. 2 (1)، 69-97.
6
کرد زعفرانلو کامبوزیا، عالیه (1390). واجشناسی: رویکردهای قاعدهبنیاد. چاپ سوم، تهران: سمت.
7
مدرسی قوامی، گلناز (1384). آغازة هجای فارسی و رابطة آن با فرایند اضافه در وامواژه برمبنای نظریة بهینگی. مجموعهمقالات نخستین همایش انجمن زبانشناسی ایران، (صص. 90-79). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
8
مشیری، مهشید (1371). فرهنگ واژههای اروپایی در زبان فارسی. تهران: نشر البرز.
9
ناتل خانلری، پرویز (1366). تاریخ زبان فارسی. تهران: نشر نو.
10
Clements, G. N. (2006). The Role of Sonority Cycle in Core Syllabification. In: J. Kingston & M. E. Beckman (Eds.), Papers in Laboratory Phonology: Between the Grammar and Physics of Speech. Cambridge: Cambridge University Press.
11
Fleischhacker, H. A. (2001). Cluter-Dependent EpenthesisAsymmetries. In: A. Albright & T. Cho (Eds.), Papers in Phonology 5, (pp. 71-116). UCLA Working Papers in Linguistics.
12
Gouskova, M. (2004). Relational Hierarchies in Optimality Theory: the case of syllable contact. Phonology, 21 (2), 201-250.
13
Greenberg, J. (1998). Language universals, with special reference to feature hierarchies. The Hague: Mouton.
14
Gussenhoven, C. & H. Jacobs. (1998). Understanding Phonology. London: Arnold.
15
Hall, N. (2006). Cross-Linguistic Patterns of Vowel Intrusion. Phonology, 23 (3), 387-429.
16
Kang, Y. (2003). Perceptual Similarity in Loanword Adaptation: English Postvocalic Word-Final Stops in Korean. Phonology, 20 (2), 219-227.
17
Kenstowics, M. (1994). Phonology in Generative Grammar. (1st edition). Cambridge MA & Oxford: Blackwell Publishers.
18
Kord Zafaranlu Kambuzia, A. & E. S. Hashemi (2011). Russian Loanword Adaptation in Persian: Optimal Approach. Iranian_Journal of Applied Language Studies, 3 (1), 77-96.
19
Lombardi, L. (2002). Markedness and the Typology of Epenthetic Vowels. Maryland: College Park.
20
Roca, I. & W. Johnson (1999). A course in Phonology. Blackwell.
21
Selkirk, E. O. (1982). The Syllable. In: J. A. Goldsmith (Ed.) Phonological Theory: The Essential Readings. Malden, MA: Blackwell. 328-50.
22
Singh, R. (1985). Proodic adaptation in interphonology. Lingua, 67 (4), 269-282.
23
Trask, R. L. (1996). Dictionary of Phonetics and Phonology. London and New York: Routledge.
24
Vennemann, T. (1998). Prefence Laws for Syllable Structure and the explanation of Sound Change: with special reference to German, Germanic, Italian and Latin. Berlin: Mouton de Gruiter.
25
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل شناختی استعارههای عشق و غم در غزلیات شهریار
نظریۀ استعارۀ مفهومی در سالهای اخیر، نگرش جدیدی از استعاره را مطرح کرده است و آن را از سطح صنعتی ادبی و بلاغی، بهشکل ابزاری برای شناخت و تفکّر تبدیل کرده است. پژوهش حاضر با بررسی استعارههای حوزۀ مفهومی عواطف، به بازنمود استعارههای «غم» و «عشق» در غزلیات محمدحسین شهریار پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است و هدف از آن دستیابی به الگویی شناختی از مفهومسازی غم و عشق در این اشعار است تا بتوان در این راستا به ویژگیهای زبانی و فرهنگی شاعر دست یافت و ارتباط استعاره با نظام فکری و اندیشگانی شهریار روشن شود. براساس یافتههای پژوهش، شهریار برای بیان ویژگیهای غم و عشق، از حوزههای مبدأ مختلفی بهره گرفته است. پرکاربردترین آنها حوزههای «اشیاء»، «انسان»، «مکان» و «خوراک» هستند که در موضوعات غم و عشق مشترکاند؛ بنابراین احساس غم و عشق در نظام فکری شاعر تا حدود زیادی لمسکردنی، چشیدنی، دیدنی و شنیدنی است. بخش دیگری از حوزههای مبدأ نیز به صفات انتزاعی اختصاص دارد که غم را درد و رنج، اشتیاق، رمز و راز و آیین میداند و عشق را نیز نیکبختی، بلا، آیین و افسانه میشمارد.
https://jlw.razi.ac.ir/article_1244_b124b05f8a9d2999f605fb7180ffa9cf.pdf
2016-08-22
21
41
10.22126/jlw.2016.1244
استعارۀ مفهومی
عشق
غم
شهریار
عظیم
جباره ناصرو
azim.jabbareh@jahromu.ac.ir
1
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه جهرم
LEAD_AUTHOR
پریچهر
کوهنورد
parichehr.koh@gmail.com
2
کارشناسارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه جهرم
AUTHOR
آزادمنش، علی (۱۳۹۴). اندوهگرایی مشخّصۀ سبکی غزل شهریار، همراه با مقایسۀ این ویژگی در غزلهای سعدی و حافظ. سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 28 (8)، ۱۰۱–۱۲۵.
1
ابهری، مهناز (1389). شهریار و نوگرایی ادبی. کتاب ماه ادبیات، 155(41)، 27-29.
2
استوار نامقی، سید محمد و محمد رضا قربانصباغ (1394). استعارههای سماع در انسالتّائبین احمد جام. مطالعات عرفانی، 3 (22)، 5-38.
3
باطنی، محمد رضا (1385). رابطۀ زبان و تفکر، در: مجموعهمقالات پیرامون زبان و زبانشناسی. (صص. 74-76). چاپ سوم، تهران: نشر آگه.
4
پورابراهیم، شیرین و فاطمه نعمتی (1393). مکانشدگی مفهوم زمان در قرآن، در مجموعهمقالات دانشگاه علامه طباطبایی، (صص. 355-366). تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
5
راکعی، فاطمه (1388). نگاهی نو به استعاره؛ تحلیل استعاره در شعر قیصر امینپور. پژوهشهای ادبی، 7 (26)، 77-99.
6
زرقانی، سید مهدی؛ محمد جواد مهدوی و مریم آیاد (1392). تحلیل شناختی استعارههای عشق در غزلیات سنایی. جستارهای ادبی، 46(183)، 1-30.
7
سجودی، فرزان و زهرا قنبری (1391). بررسی معنا شناختی استعارۀ زمان در داستانهای کودک به زبان فارسی؛ گروههای سنی: الف، ب و ج. فصلنامۀ نقد ادبی، 5 (19)، 135-156.
8
شاهمرادی، سیدمحمد (۱۳۸۹). جایگاه عرفان در شعر شهریار. فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی، 2(3)، ۱۴۹–۱۷۲.
9
شهریار، محمدحسین (1395). دیوان اشعار. دورۀ دو جلدی، چاپ پنجاه و دوم، تهران: نگاه.
10
عراقی، فخرالدین (1363). کلیات عراقی. تصحیح سعید نفیسی، تهران: سنایی.
11
علیزاده، جمشید (1384). یادنامۀ سید محمد حسین شهریار؛ سالشمار زندگی شهریار. مجلّۀ بخارا، (43)، 348-357.
12
غیبی، سید محمودرضا (۱۳۹۵). آشنایی زدایی در شعر شهریار. بهارستان سخن، 33 (13)، 1-24.
13
فضایلی، سیده مریم و شیما ابراهیمی (۱۳۹۳). بررسی استعماره مفهومی احساس غم در شعر مسعود سعدی سلمان. درّ دری، 13(4)، 65-80.
14
گلفام، ارسلان و فاطمه یوسفیراد (۱۳۸۱). زبان شناسی شناختی و استعاره. تازههای علوم شناختی، 4 (3)، 1-15.
15
لیکاف، جورج (1383). نظریۀ معاصر استعاره. ترجمۀ فرزان سجودی؛ در استعاره مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی، به کوشش فرهاد ساسانی، تهران: سورۀ مهر.
16
هاشمی، زهره (1389). نظریۀ استعارۀ مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون. فصلنامۀ ادبپژوهی، 4 (12)، 119-140.
17
Lakoff, G & . M. Jahnson (1980). Metaphors we Live by, Chicago, University of Chicago Press.
18
-------- (1993). The Contemporary Theory of Metaphor and Thought. Andrew Ortony (Ed). Combridge: Combridge University Press.
19
& -------- M. Jahnson (1999). Philosophy in the flesh: the embodied mind and its callenges to western thought. New York. Bashk book.
20
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شناختی طرحوارههای تصوّری در متون علمی
هدف پژوهش حاضر بررسی طرحوارههای تصوّری پایه در متون علمی در چارچوب زبانشناسی شناختی است. بهباور زبانشناسان شناختی، اهمّیت طرحوارههای تصوّری بهمثابة بخشی از سازوکار زبان و تفکّر این است که آنها بهمنزلة مفاهیم جسمیتیافتة ابتدایی و اولیه میتوانند، بهشکلی نظاممند، ساختار مفاهیم پیچیدهتر را فراهم آورند. ضرورت این مسئله باعث شد تا نوشتار پیش رو طرحوارههای تصوّری حجمی، حرکتی و قدرتی جانسون را در متون علمی بررسی کند. روش این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و ازنوع کیفی، توصیفی و استنباطی است. نتایج بررسیها نشان داد که هر سه طرحواره در گفتمان علمی کاربرد دارند که بیشترین میزان در متون علمی به طرحوارة حجمی (56%)، سپس طرحوارة حرکتی (29%) و درنهایت طرحواره قدرتی (15%) اختصاص دارد؛ از سوی دیگر، تفاوت بین فراوانی انواع طرحوارهها معنادار است؛ همچنین میزان جملات حاوی طرحواره (16%) در کلّ پیکرة مورد مطالعه کمتر از جملات بدون طرحواره (84%) است و تفاوت بین فراوانی ایندو معنادار است.
https://jlw.razi.ac.ir/article_1245_df015144d3490bda8fb522a0d373e3e2.pdf
2016-08-22
43
59
10.22126/jlw.2016.1245
زبانشناسی شناختی
معناشناسی شناختی
طرحوارۀ حجمی
طرحوارۀ حرکتی
طرحوارۀ قدرتی
متون علمی
اکرم
شکاریان بهزادی
shekarian.akram@gmail.com
1
دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
AUTHOR
ارسلان
گلفام
golfamarsalan@gmail.com
2
دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
حیات
عامری
hayatameri@yahoo.com
3
استادیار مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
آزادمهر، آتوسا (1389). بررسی صفت مرکب فعلی حاوی عضو بدن در زبان فارسی براساس نظریة طرحوارههای تصوّری. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا.
1
افراشی، آزیتا و فاطمه نعیمی حشکوایی (1389). تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی. زبانشناخت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1 (2)، 1-25.
2
باباسالاری زهرا (1394). بررسی ویژگیهای شناختی کتابهای درسی فارسی دورة ابتدایی. پایاننامة وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. دانشگاه پیامنور. دانشگاه پیام نور مرکز - دانشکدة ادبیات و زبانهای خارجی.
3
زهرهوند سعید (1395). بررسی طرحوارههای تصوّری در اشعار کودکانة مصطفی رحماندوست. پایاننامة کارشناسیارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان.
4
سیف، علیاکبر(1379). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: آگاه.
5
شاملو دربانی، راحله (1394). مطالعة تطبیفی حروف اضافة پربسامد فارسی و انگلیسی در چارچوب معناشناسی شناختی. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
6
قاسمی، آزاده (1394). بررسی استعارههای مفهومی و طرحوارههای تصوّری واژة غم در اشعار فریدون مشیری. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد.
7
قائمی مرتضی و اختر ذوالفقاری (1395). طرحواره تصوّری در حوزة سفر دنیوی و اخروی در زبان قرآن. پژوهشهای ادبی قرآنی، 4 (15)، 1-22.
8
گندمکار، راحله (1390). رویکردی شناختی به مسئلة هممعنایی بافتی در سطح افعال زبان فارسی. پژوهشهای زبانی، 2 (2)، 115-125.
9
گویا، زهرا و عبداله حسام (1386). طرحوارههای ذهنی: توجیهگر بدفهمیهای ریاضی دانشآموزان. فصلنامة روانشناسی کاربردی. 2 (1)، 177-200.
10
Bartlett, F. (1932). Remembering. Cambridge: Cambridge University Press.
11
Bergsten, Ch. (2011). From Sense to Symbol Sense. European Research in Mathematics Education, (1), 123-134
12
Clausner, T. & W. Croft (1999). Domains and Image Schemas. Cognitive Linguistics, (10), 1-31.
13
Evans, V. & M. Green (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.
14
Evans, V. & B. Bergen & J. zinken (2006).The Cognitive Linguistics Enterprise: An overview. The cognitive linguistics Reader. Sheffield: Equinox Publishing Ltd. 1-36.
15
Fuchs, H. U. (2007). From Image Schema to Dynamical Models in Fluids, Electricity, Heat and Motion. An essay on Physics education research. Zurich University of Applied Sciences at Winterthur.http://home.zhaw.ch/~fusa/LITERATURE/ literature/.html.
16
Gibbs, R. W. (1994). The Poetics of Mind: Figurative Thought, Language and Understanding. Cambridge: Cambridge University Press.
17
Halliday, M. (2004). The language of science. Edited by Jonathan J Webster .london: continuum.
18
Ibɑʹñez, F. (2008). Cross linguistics analysis, second language teaching and cognitive semantics: the case study of Spanish diminutives and reflexive constructions. In: sabine de knop teun de rycker (Eds.). Cognitive Approaches to Pedagogical Grammar, 121-153.
19
Johnson, M. (1987). The Body in the Mind: the bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago: University of Chicago Press.
20
Kristiɑnsen, G., M. Achard, R. Dirven & F. Ibɑʹñez (2006). Cognitive Linguistics: Current applications and future perspectives. New York: Mouton de Gruyter.
21
Lakoff, G. (1988), Cognitive Semantics, In: U. Eco. (ed). Meaning and Mental Representations, 119-154. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
22
Langacker, R. W. (2008). Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press.
23
Littlemore, J. (2009). Applying Cognitive Linguistics to Second Language Learning and Teaching. New York: Palgrave Macmillan.
24
Skemp, R. R. (1989). Mathematics in the Primary School. London:Routledge.
25
Qiu, A. & J. Huang (2012). The Effects of Dynamic Image Schema on ESL Students’ Systematic Improvement of Listening Comprehension: A Dynamic System Theory Perspective. Learning and Development, (1), 241-254.
26
Williams, R. (2011). Image Schemas in Clock-Reading: Latent Errors and Emerging Expertise. Journal of the Learning Sciences 21 (2), 1-31.10. 1080/ 10508406.2011. 553259.
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اختلال مطابقه، زمان و نمود دستوری در دو بیمار زبانپریش بروکائی کردزبان
هدف پژوهش حاضر بررسی اختلالات زبانی دو بیمار زبانپریش بروکائی کردزبان در سه مقولة مطابقه، زمان و نمود دستوری است. برای هر مقولة دستوری دو زیرمقوله مشخّص شده و عملکرد بیماران در این زیرمقولات نیز بررسی شده است. برای گردآوری دادهها از دو شیوة ضبط صدا و تکمیل جمله استفاده شد. نتایج بهدستآمده از این دو شیوه نیز باهم مقایسه شدند. برای انجام پژوهش چارچوب نظری فریدمن و گرودزینسکی (1997) انتخاب شد. این پژوهش را میتوان از نوع مطالعة موردی مقطعی قلمداد کرد که دادههای آن از دو بیمار زبانپریش بروکائی بهدست آمدهاند. نتایج نشان داد که روش گردآوری داده تأثیری بر نتایج پژوهش ندارند، در هردو روش، بیماران کمترین اختلال در مطابقة دستوری و بیشترین اختلال در نمود دستوری دارند. این نتایج منطبق بر پیشبینی رویکرد ساختاری و سلسلهمراتبی فریدمن و گرودزینسکی (1997) است؛ اگرچه نتایج بهدستآمده از تحلیل برخی زیرمقولهها مانند مطابقة مفعولی در پژوهش حاضر میتواند برای این رویکرد چالشزا باشد.
https://jlw.razi.ac.ir/article_1246_f636419878490cc083b4f5e8304faa1b.pdf
2016-08-22
61
81
10.22126/jlw.2016.1246
زبانپریشی
بروکا
تصریف
مطابقه
زمان
نمود
کژال
فیلینژاد
k_feilinezhad@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران
AUTHOR
حبیب
گوهری
h_gowhary@yahoo.com
2
استادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران
LEAD_AUTHOR
طیبه
خوشبخت
khoshbakht_ta@yahoo.com
3
استادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران
AUTHOR
گوهری، حبیب، زهرا شرفخانی و اکبر عزیزیفر (1398). بررسی نظام مطابقه در کردی ایلامی. فصلنامة مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران. 7 (24)، 49-72.
1
Caplan, D. (1985). Syntactic and semantic structures in agrammatism. In: M.-L. Kean, (Ed.), Agrammatism. New York: Academic Press.
2
Crain, S., W. Ni, & D. Shankweiler (2001). Grammatism. Brain & Language, 77 (3), 294-304.
3
Friedman, N. & Y. Grodzinsky (1997). Tense and agreement in agrammatic production. Pruning the syntactic tree. Brain & Language, 56 (3), 71-90.
4
Givon, T. (2004). Syntax: A functional Typological introduction. Vol. I. AMESTERDAM: John Benjamins.
5
Grodzinsky, Y. (1984). The syntactic characterization of agrammatism. Cognition 16, 99-120.
6
------------------- (2000). The neurology of syntax: language use without Broca’s area. Behavioral & Brain Sciences, 23 (1), 1-21.
7
Hofstede, B. T. M. & H. H. J. Kolk (1994). The effect of task variation on the production of grammatical morphology in Broca’s aphasia: a multiple case study. Brain & Language, 46 (2), 278-328.
8
Kolk, H. J. & R. J. Hartsuiker (2000). Agrammatic sentence processing: severity, complexity, and priming. Behavioral & Brain Sciences, 23 (1), 39-40.
9
Varlokosta, S., N. Valeonti, M. Kakavoulia, M. Lazaridou, A. Economou, A. Protopapas (2005). Verbal inflection in Greek aphasia. Reading Working Papers in Linguistics, 8, 245-270. Presented at the “Science of Aphasia V” conference in Potsdam in 16-21 September.
10
Wenzlaff, M. & H. Clahsen (2004). Tense and agreement in German agrammatism. Brain & Language, 89 (1), 57-68.
11
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اصل توالی رسایی در واژههای یکهجایی CVCC زبان فارسی در قالب مدل سهوجهی ناندیسکان
در پژوهش حاضر که بهمنظور بررسی توالی رسایی در خوشههای همخوانی کلمات تکهجایی زبان فارسی در قالب طرح سهوجهی ناندیسکان (1995) صورت گرفته است، (263) خوشه (177 موافق، 15 خنثی و 71 خوشة خنثی) در (600) واژة تکهجایی زبان فارسی با ساخت هجایی واژههای تکهجایی با خوشة پایانی زبان فارسی بررسی شده است. نوشتار پیش رو در هردو سطح خوشه و واژه نشان میدهد که با تفاوت معناداری اولویت با خوشههایی است که در این زبان از اصل توالی رسایی تبعیت میکنند. با توجّه به تفاضل رسایی (97/0) شیب رسایی خوشه شیبی کُند ارزیابی میشود؛ زیرا میانگین تفاضل رسایی خوشه حدود یک است که کمترین تفاضل رقم صحیح است؛ همچنین پژوهش حاضر نشان میدهد که توزیع واژهها در گروههای مخالف رسایی از وضعیت متوازنتری برخوردارند. جستار پیش رو بهلحاظ واکداری نشان میدهد که توالی واکدار-بیواک بهطور معناداری بیش از توالی بیواک-واکدار است که از این زاویه نیز تمایل به رعایت رسایی در خوشههای مورد بررسی تأیید میشود؛ همچنین براساس یافتههای این پژوهش در قالب بهینگی محدودیتهایی تعریف شده و نتایج حاصل در قالب این نظریه تحلیل شده است.
https://jlw.razi.ac.ir/article_1247_cfafb78bc1c1e74d1626dbb7f1b0d7a4.pdf
2016-08-22
83
103
10.22126/jlw.2016.1247
رسایی
ساخت هجایی
نظریة بهینگی
خوشة همخوانی
واجآرایی
مهرزاد
منصوری
mans1252000@yahoo.com
1
دانشیار بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
بیجنخان، محمود (1384). واجشناسی: نظریة بهینگی. تهران: مرکز تحقیق و مطالعة علوم انسانی.
1
ثمره، یدالله (1380). آواشناسی زبان فارسی، آواها و ساخت آوایی هجا. چاپ ششم، ویرایش دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
2
رحیمی، افشین؛ بهرام وزیرنژاد و محرم اسلامی (1393) اصل توالی رسایی در زبان فارسی. دوفصلنامة پردازش علائم و داده، 11 (21)، 87-94.
3
شجاعی، راضیه و محمود بیجانخان (1391). تحلیل رسایی بنیاد کاهش خوشههای همخوانی در تلفّظ کودکان فارسیزبان. پژوهشهای زبانشناسی، 4 (1)، 1-20.
4
کرد زعفرانلو کامبوزیا، عالیه (1383). فرایند تضعیف در زبان فارسی. پژوهشهای زبانشناسی ایرانی. جلد دوم (جشننامة دکتر یدالله ثمره)، بهکوشش امید طبیبزاده و محمد راسخمهند، همدان: دانشگاه بوعلی سینا).
5
------------------؛ فیروزه اسلامی و فردوس آقاگلزاده (1389). بررسی ساخت هجا و توالی رسایی در فارسی باستان. جستارهای زبانی، 1 (1)، 51-76.
6
مهربان، مارال (1389) بررسی اصول رسایی در زبان فارسی. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
7
Clements, G. N. (1990). The role of the sonority cycle in core syllabification. In: J. Kingston & M. E. Beckman (Eds.), Papers in Laboratory Phonology I: Between the Grammar and Physics of Speech, (pp. 283-333). Cambridge: Cambridge University Press.
8
Gnanadesikan, A. E. (1997). Phonology with Ternary Scales. Doctoral Dissertation. Universty of Massachusetts Amhersts Distributed by Graduate Linguistic Student Association (GLSA).
9
Jany, C., M. Gordon, C. M. Nash & M. Takara (2007) How Universal is the Sonority Hierarchy?: A Cross-Linguistic Acoustic Study. ICPhS, XVI, 1401-1404.
10
Kager, R. )1999) Optimality Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
11
KZ Kambuziya, A., & M. Zolfaghari Serish, (2006). Sonority hierarchy principle in CVCC syllable of Persian. The International Journal of Humanities, 13 (1), 107-122.
12
Larson, G. N. (1990).local computational Networks and the Distribution of Segments in the Spanish Syllable. In: M. Ziolkoweski, M. Noske & K. Deaton (Eds.), CLS 26: Papers from the 26th Reagional Meating of the Chicago Linguistic Socety, V. 2: Chicago linguistic society, 257-72.
13
McCarthy, J. (2008) Doing Optimality Theory: Applying Theory to Data. Malden, MA, & Oxford: Blackwell.
14
Parker, S. (2002) Quantifying the Sonority Hierarchy. Ph.D. Linguistic dissertation, University of Massachusetts, Amherst.
15
Roach, P. (1995). English Phonetics and Phonology. Second Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
16
Selkirk, E. (1984). On the major Class Features and Syllable theory. In: M. Aronoff & R. T. Oehrle, (Eds.), Lanuage Sound Structure, Cambridge: Cambridge University Press.
17
Steriade, D. (1997). Phonetics in Phonology: The Case of Laryngeal Neutralization. Ms, UCLA.
18
Wolf, O. (1871). Sprache unde ohr: akustisch-physiologische unde pathologische studien. Braunschweig: Friedrich Vieweg and son.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نمود ناقص در زبان کردی براساس دستور ساختمدار نشانهمحور
جستار حاضر، به توصیف و تبیین نمود ناقص در گویش کردی سورانی براساس دستور ساختمدار نشانهمحور پرداخته است. در نوشتار پیش رو ابتدا ساختهای ناقصساز بررسی، سپس بازنمایی زمانی آنها در دستور ساختمدار نشانهمحور نشان داده شده است. بررسیها نشان داد که ساختهای ناقصساز در گویش سورانی شامل: ساختهای استمراری، کامل، عادتی و زمان حال هستند. هریک از این ساختها بهنوعی سبب ناقصشدن رخدادها میشوند؛ به این صورت که ساخت استمراری هنگامیکه بر رخدادهای تحقّقی و فعّالیّتی اعمال میشود، بر مرحلة میانی آنها تمرکز میکند؛ امّا فاز میانی از مرحلة آغازی ِ افعال دستاوردی را برجسته میسازد؛ همچنین این ساخت افعال لمحهای را به فعّالیّتی تکراری تبدیل ساخته؛ سپس مراحل میانی آنها را انتخاب میکند. ساخت عادتی باعث میشود که تمام افعال ابتدا به فعّالیّتی تکراری تبدیل شده و سپس مراحل میانی بین رخدادها را برجسته میسازد؛ ازطرفی، ساخت کامل هنگام ترکیب با موقعیتهای واژگانی، فاز پایانی را انتخاب کرده و بدین طریق نمود رخدادها را به ناقص تبدیل میکند. زمان حال نیز در ترکیب با انواع موقعیتها، مرز پایانی یا نتیجهای رخدادها را حذف کرده و تنها مراحل میانی رخدادها را بازنمایی میکند.
https://jlw.razi.ac.ir/article_1248_3f407341f9cd4efc0e349a6997058e33.pdf
2016-08-22
105
126
10.22126/jlw.2016.1248
نمود دستوری ناقص
ساختهای ناقصساز
دستور ساختمدار نشانهمحور
بازنمایی زمانی
گویش سورانی
شرمین
نجفی فر
sharminnajafi@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
رحمان
ویسی حصار
veisirahman@yahoo.com
2
استادیار زبانشناسی و زبان انگلیسی، دانشگاه کردستان
AUTHOR
ابراهیم
بدخشان
ebadakhshan@uok.ac.ir
3
دانشیار زبانشناسی و زبان انگلیسی، دانشگاه کردستان
AUTHOR
Bickel, B. (1997). Aspectual scope and the difference between logical and semantic representation. Lingua, 102 (2-3), 115-131.
1
Carnie, A. (2013). Syntax: A generative introduction. John Wiley & Sons.
2
Comrie, B. (1976). Aspect: An introduction to the study of verbal aspect and related problems (Vol. 2). Cambridge university press.
3
Frawley, W. (1992). Linguistic semantics. New York and London: Routledge.
4
Langacker. W. R. (2008). Cognitive Grammar: an Introduction. New York: Oxford University Press.
5
Michaelis, L. A. (2004). Type shifting in construction grammar: An integrated approach to aspectual coercion. Cognitive linguistics, 15 (1), 1-68.
6
Sag, I. A., T. Wasow & E. M. Bender (2003). Syntactic Theory: A Formal Introduction. Stanford: CSLI Publications, second edition.
7
------------ (2007). Sign-based construction grammar: An informal synopsis. Stanford University.
8
------------ (2012). Sign-based construction grammar: An informal synopsis. Sign-based construction grammar, 193, 69-202.
9
Saussure, F. D. (1916).Cours de linguistique générale. Paris: Payot.
10
Smith, C. (1997). The parameter of aspect. 2nd. Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
11
Vendler, Z. (1967). Linguistics in philosophy. Ithaca and London: Cornell University Press.
12
Verkuyl, H. J. (1993). A theory of Aspectuality: The interaction between temporal and atemporal structure (Vol. 64). Cambridge University Press.
13