An Analytic Study of Compression in Cinema, Based on Conceptual Blending Theory: A Case Study of Dancing in Dust

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student of Foreign Language and Linguistics Department, Islamic Azad University, Ahvaz Branch, Ahvaz, Ir.

2 Assistant Professor, Foreign Language and Linguistics Department, Islamic Azad University, Ahvaz Branch, Ahvaz, Ir.

3 Associate Professor, Department of Foreign Language and Linguistics, Islamic Azad University, Ahvaz branch, Ahvaz, ir

4 Assistant Professor, Department of Foreign Language and Linguistics, Islamic Azad University, Ahvaz Branch, Ahvaz, ir.

Abstract

Compression is one of the key concepts in Conceptual Blending Theory (Fauconnier & Turner, 2002) which as part of Cognitive Semantics seeks to render a general model for meaning construction. Compression helps human beings to perceive diffused consequent chains and logical reasonings. This study aims to analyze the hows and whys of compression in the light of CBT, in "Dancing in Dust", an Iranian film by Asqar Farhadi (1381). Outcomes reveal among the outer space vital relations, the representation is used more frequently than others and the rest of them like analogy, change, cause-effect, part-whole, time, disanalogy, and place consequently follow it. These relations are compressed in the blended space converting to inner space vital relations as uniqueness, identity, analogical time, category, and property. Besides, findings unveil the insufficiency of CBT in disclosing the temporal consequence of narration in the genre of film, although in grasping sophisticated ideas it is efficient.
 

Keywords

Main Subjects


اردبیلی، لیلا، بهزاد برکت، بلقیس روشن، و زینب محمدابراهیمی (1394). پیوستگی معنایی متن از منظر نظریة آمیختگی مفهومی. دوماهنامة جستارهای زبانی، 6 (5)، 27-47.
اردبیلی، لیلا (1392). معناشناسی شناختی و کارکرد نظریة آمیختگی مفهومی در قصّه‌های عامیانة ایرانی. پایان‌نامة دکتری زبان­شناسی. دانشگاه پیام نور تهران.
برکت، بهزاد، بلقیس روشن، زینب محمدابراهیمی و لیلا اردبیلی (1391). روایت­شناسی شناختی (کاربست نظریة آمیختگی مفهومی بر قصّه­های عامیانة ایرانی). ادب­پژوهی، 6 (21)، 9-31.
بهادری، محمد باقر و افسانه سلمانی  (1394). بررسی تحلیلی مفهوم ظلم و مصادیق آن در شعر پروین. نشریۀ زبان و ادب فارسی، 68 (231)، 17-40.
حسام­پور، سعید و هاله سینایی نوبندگانی (1394). بررسی ارتباط مهارت­های تفکّر نقّادانه و فرایندهای ساخت معنا در ذهن در نمایشی از مجموعة کلاه قرمزی. تفکّر و کودک، 6 (1)، 19-44.
صادقی، لیلا (1392). ادغام نوشتار و تصویر در متون ادبی براساس نظریة ادغام مفهومی. جستارهای زبانی، 4 (3)، 75-103.
صفوی، کوروش (1383). درآمدی بر معنی­شناسی. چاپ دوّم، تهران: سورة مهر.
طاهری، صدرالدین (1394). باژگونی مفهوم یک نماد (بررسی کهن­الگوی مار در ایران و سرزمین­های همجوار). هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 20 (3)، 25-34.
طاهری، محمد و حمید آقاجانی (1392). تبیین کهن­الگوی سفر قهرمان براساس آرای یونـگ و کمبـل در هفت‌خوان رستم. فصلنامة ادبیات عرفانی و اسـطوره­شـناختی، 9 (32)، 35-45.
غیبی، مژده و الخاص ویسی (1394). تجلّی سه نمود حیوانی آناهیتا در افسانه­های عامیانة ایرانی. دوفصلنامة علوم ادبی، 5 (8)، 117-142.
قائمی، فرزاد، ابوالقاسم قوام و محمدجعفر یاحقی (1388). تحلیل نقش نمادین اسطوره آب و نمودهای آن در شاهنامه­ فردوسی براساس روش نقد اسطوره­ای.جستارهای ادبی، 42 (165)، 47-67. .
Cook, A. (2010). Shakespearean Neuroplay: Reinvigorating the Study of Dramatic Texts and Performance through Cognitive Science. PALGRAVE MACMILLAN Publication.
Dancygier, B. (2012). The Language of Stories: A Cognitive Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Evens, V. & M. Green (2006). Cognitive linguistics: An introduction.Great Britain: Rutledge.
Fauconnier, G. (1994). Mental spaces: Aspects of meaning construction in natural language. Cambridge: Cambridge University Press.
------------------ (1997). Mapping in thought and language. Cambridge: Cambridge University Press.
------------------ (2000). Compression and Emergent Structure. at http://blending. stanford.edu/.
------------------ & M. Turner (2000). Compression and Global Insight. Cognitive Linguistics, 11 (3/4), 283-304.
--------------------------------------  (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind's hidden complexities. New York: Basic Books.
Gibbs, R. W. (2000). Making Good Psychology out of Blending Theory, Cognitive Science, 11 (3/4), 347-358.
Joy, A., J. Sherry & J. Deschenes (2009). Conceptual Blending in Advertising. Journal of Business Research. 62 (1), 39-49.
Porto, M. D. & M. Romano (2010). Conceptual Integration in Natural Oral Narratives. Narratology, 12, 15-31.
Stanko, Z. (2015). Pragmatic Aspects of Humor in Eddie Izzard‘s Stand -Up Routines, Master‘s thesis. Faculty of Humanities and Social Sciences, Zagreb.
Turner, M. (2006). Compression and Representation. Language and Literature', 15 (1), 17-27.