The Representation of Social Actors in Ab Bid Based on Van Leeuwen's Socio- Semantic Model

Document Type : Original Article

Authors

1 Instructor, Department of English Language and Literature, Firoozabad Branch, Islamic Azad University, Firoozabad, Iran

2 English Language and Literature, Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran

3 Assistant Professor, Department of English Language and Literature, Razi University, Kermanshah, Iran

Abstract

In this study, “Ab Bid” written by Mohammad Bahmanbeigi has been investigated according to Van Leeuwen's model (2008) to explore how the writer uses the representation of social actors to express his ideology and viewpoints. The writer, using suppression, excludes and deletes social actors of Pahlavi dynasty and at the same time, by nominating and activating the nomadic teachers, magnifies their educational actions. The people of “Ab Bid” have been passivized consciously by the writer to indicate their cultural poverty and to show how they have been neglected by the government. The writer, using  advantages of aggregation and presenting numbers and statistics emphasizes the importance of the nomadic teachers and the works of Tribal Education Department. Using anachronism, the writer reveals the existence of some prehistoric people at the time of the great ambitions of Pahlavi dynasty to challenge the government policies. By symbolization, Bahmanbeigi portrays the teachers of nomadic society as influential social actors. These findings confirm that the representation of social actors in “Ab bid” reflects the ideology and social viewpoints of the writer.
 

Keywords

Main Subjects


آقاگل‌زاده، فردوس (1386). تحلیل گفتمان انتقادی و ادبیات. ادب‌پژوهی، 1 (1)، 17-27.
------------؛ رضا خیرآبادی و ارسلان گلفام (1392). مطالعۀ تطبیقی شیوۀ بازنمایی کنش­گران ایرانی و غربی در پروندۀ هسته‌ای ایران در رسانه‌های بین‌المللی (الگوی ون لیوون 2008). جستارهای زبانی، 4 (13)، 1-19.
اسدی، مسعود؛ ارسلان گلفام؛ فردوس آقاگلزاده و آزیتا افراشی (1394). مؤلّفه‌های زبان­شناختی و جامعه‌شناختی - معنایی و بازنمایی کنش­گران اجتماعی در متون مطبوعاتی. جستارهای زبانی، 6 (22)، 1-24.
بهمن‌بیگی، محمّد (1386).به اجاقت قسم (خاطرات آموزشی). شیراز: نوید شیراز.
------------ (1388). بخارای من، ایل من. شیراز: نوید شیراز.
جوکار، سمیه و جلال رحیمیان (1394). تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در اشعار سیاسی ملک­الشّعرا بهار از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی. شعرپژوهی، 7 (2)، 111-134.
حیدری تبریزی، حسین و سیّد آیت‌الله رزمجو (1384). شیوه‌های تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در گفتمان فارسی، تحلیل توجیهی گفتمان با عنایت به مؤلّفه‌های جامعه‌شناختی - معنایی. نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، 48 (195)، 1-33.
علامی، ذوالفقار و مائده اسداللهی(1396). تحلیل روایی داستان سیاوش براساس الگوی کنش­گران اجتماعی ون لیوون. دوفصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی، ٢٥ (٨٣)، 187-208.
غلامعلی‌زاده، خسرو؛ شجاع تفکری رضائی و حمیدرضا اکبری (1396). نام‌دهی و طبقه‌بندی کنش­گران اجتماعی در داستان «آل» براساس الگوی ون لیوون. جستارهای زبانی، 8 (42)، 71-89.
یارمحمّدی، لطف‌الله (1383). گفتمان‌شناسی رایج و انتقادی. تهران: هرمس.
-------------- (1385). ارتباطات از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی. تهران: هرمس.
Crystal, D. (2008). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Oxford: Blackwell.
Fairclough, N. (1989). Language and Power. London: Longman.
Fowler. R. (1992). Power and Language, International Encyclopedia of Linguistics, London: Oxford University Press.
Hodge, R & G. Kress (1996). Language and Ideology. London: Routledge.
Hyland, K & B. Paltridge (2011). Continuum Companion to Discourse Analysis. London: Continuum International Publishing Group.
Kouts, R. & M. Lohmus (2014). Representation of Social Actors in Finnish, Estonian and Russian dailies, 1905-2005. The International Communication Gazette, 76 (8), 661-681.
Machin, D. & A. Mayer (2012). How to Do Critical Discourse Analysis. Thousand Oakes: Sage
Rakesh, S. & R. De (2014). Representation of social actors in the participatory journalism process- A case from India. IJPIS journals, 1-21
Rashidi, N. & Sh. Ghaedsharafi (2015). An Investigation In to the Culture and Social Actors Representation in Summit Series ELT Textbooks within van Leeuwen’s 1996 Framework. SAGE Open, 1-10.
Van Dijk, T. A (1997). Discourse as Structure and Process: Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction. London: SAGE publications.
Van Leeuwen, T. (1996). Text and Practice. London: Routledge.
--------------------- (1993). Genre and Field in CDA. Discourse and Society, 4 (2), 193-225.
------------------- (2008). Discourse and Practice, New Tools for Critical Discourse Analysis. New York: Oxford University Press.