A Study of Morphological Errors in Kalhori Natives Speaking Standard Persian

Document Type : Original Article

Authors

Department of ELT and Linguistics,Kermanshah Branch, Islamic Azad University,Kermanshah,Iran

Abstract

Errors are common and systemic deviations resulting from the violation of the rules of the second language. In the present study, lexical errors based on the classification of Dulay, Burt and Krashen of errors (1982) are divided into three categories: intralingual errors, interlingual errors and ambiguous errors. The purpose of this research is to investigate the source and distribution of lexical errors in the speech of Kalhori natives living in Kermanshah. The sample of this quantitative- qualitative study included 170 bilingual Kalhori males and females living in Kermanshah. They were selected equally via voluntary sampling method. After gathering data, at first they were classified and then their frequencies were shown through tables and charts. The results showed that the sources of these errors are intralingual and interlingual. The highest percentage of observed errors belonged to intralingual and then interlingual errors. The results of this study, along with presenting a description of the lexical errors of Kalhori natives, emphasize on the necessity of correcting and improving teaching methods, constructing tests and teaching resources and providing books to teach Persian to Kalhor students, in order to take steps to decrease the problems of Kalhori natives when interacting with Persian natives.
 
 

Keywords

Main Subjects


طاهرزاده، میترا، محمود الیاسی و عطیه کامیابی گل (1394). بررسی خطاهای نوشتاری فارسی آموزان عرب­زبان سطح میانی خطاهای واژگانی برمبنای چارچوب جیمز. در: سومین همایش ملی زبان­شناسی و آموزش زبان فارسی، چشم­انداز پژوهش­های زبان در قرن 21، (صص 101-121). مشهد مقدس.
علوی مقدم، سید بهنام و معصومه خیرآبادی (1391). تحلیل اشکالات نوشتاری دانش­آموزان ایرانی غیر فارسی‌زبان (مخاطبان مجلات رشد). فصلنامة نوآوری­های آموزشی، 11 (43)، 43-59.
غلامعلی­زاده، خسرو، عامر قیطوری و اکرم کرانی (1397). بررسی تداخل نحوی کردزبانان کلهر ساکن کرمانشاه به هنگام تکلم به زبان فارسی معیار، جستارهای زبانی، 9 (44)، 209-226.
کاظمی، ابراهیم (1373). تداخل، مشکل یادگیری زبان بیگانه. مجموعه‌مقالات دانشگاه علامه طباطبایی، (80)، 351-364.
کامجو، محمد (1390). تحلیل خطاهای واژگانی دانش­آموزان آملی زبان مقطع دبیرستان در نوشتار زبان فارسی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
مدرسی، یحیی (1368). درآمدی بر جامعه­شناسی زبان. تهران: مؤسّسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
معرفت، فهیمه و احمد احمدیان (1384). بررسی خطاهای زبانی در نوشتار دانش­آموزان فارسی­آموز کردزبان (گویش مهاباد) در سطح متوسّط زبان­آموزی. مجلة زبان و ادب، 9 (26)، 10-37.
Azzouz, A. (2013). Interference of Syntactic, Lexical and Phonological Aspects from Arabic into English for Syrian University Students: A Cross- Sectional Study in the HIL at Aleppo University. Doctoral dissertation. Aleppo University.
Brown, H. D. (2007). Principles of Language Learning and Teaching (4th edition). New York: Longman.
Dulay, H. M. B. & S. Krashen (1982). Language Two. Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R. (1994). The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Farhadi, M. (2000). Studying the Problems of Arab Students in Writing in Persian: Analyzing Lexical and Syntax Errors. MA thesis, University of Shiraz.
Keshavarz, M. H. (2011). Contrastive Analysis & ErrorAnalysis, Tehran: Rahnama.
Richards, J. C. (1971). A non-contrastive approach to error analysis. ELT Journal, XXV (3), 204-219.