نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه زبان شناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران گروه زبانشناسی همگانی، پردیس علوم تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 استادیار گروه زبانشناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 دانشیار گروه زبانشناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران دانشیار گروه زبان و زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Compression is one of the key concepts in Conceptual Blending Theory (Fauconnier & Turner, 2002) which as part of Cognitive Semantics seeks to render a general model for meaning construction. Compression helps human beings to perceive diffused consequent chains and logical reasonings. This study aims to analyze the hows and whys of compression in the light of CBT, in "Dancing in Dust", an Iranian film by Asqar Farhadi (1381). Outcomes reveal among the outer space vital relations, the representation is used more frequently than others and the rest of them like analogy, change, cause-effect, part-whole, time, disanalogy, and place consequently follow it. These relations are compressed in the blended space converting to inner space vital relations as uniqueness, identity, analogical time, category, and property. Besides, findings unveil the insufficiency of CBT in disclosing the temporal consequence of narration in the genre of film, although in grasping sophisticated ideas it is efficient.
کلیدواژهها [English]