تحلیل فشرده سازی در سینما در چارچوب نظریه آمیختگی مفهومی در فیلم سینمایی رقص در غبار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه زبان‌ شناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران گروه زبان‌شناسی همگانی، پردیس علوم تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

2 استادیار گروه زبان‌شناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

3 دانشیار گروه زبان‌شناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران دانشیار گروه زبان و زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران

چکیده

فشرده­سازی از مفاهیم کلیدی و نقطة عطف نظریۀ آمیختگی مفهومی (فوکونیه و ترنر، 2002) است. این نظریه که در چارچوب معنی‌شناسی شناختی تدوین شده است، درپی ارائة مدلی شناختی برای ساخت معنا است. فشرده­سازی به انسان امکان می­دهد تا به­­طور هم­زمان زنجیره­های پی­درپی و پراکندة استدلال منطقی را کنترل و معنای آن­ها را درک کند. پژوهش حاضر سعی دارد با هدف تبیین فرایند فشرده­سازی در ایجاد نوآوری، تصویرسازی و ماهیت پویای ساخت معنا در شبکة آمیختگی مفهومی به بررسی مضامین نهفته در فیلم رقص­در­غبار به کارگردانی اصغر فرهادی (1381) بپردازد. یافته­ها بیان­گر آن است که رابطة حیاتی برون­فضاییِ بازنمایی به­کاررفته، از بسامد تکرار بالایی نسبت به سایر روابط حیاتی برخوردار بوده و پس از آن، به­ترتیب بسامدِ کاربرد روابط قیاس و تغییر، علّت - معلول و جزء - کل و درنهایت، روابط زمان، واسنجی و مکان قرار می­گیرند که در فضای آمیخته در روابط حیاتی درون­فضایی یکتایی، هویت، زمان­سنجه­ای، رابطة مقوله­ای و ویژگی فشرده می­شوند. افزون بر این، یافته­ها نشان می­دهد این نظریه در ایجاد مفاهیم نوظهور و پیوستگی معنایی کفایت قابل قبولی دارد، امّا به­­نظر می­رسد در بازنمایی انسجام روایی فیلم چندان توانمند ظاهر نمی­شود.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Analytic Study of Compression in Cinema, Based on Conceptual Blending Theory: A Case Study of Dancing in Dust

نویسندگان [English]

  • Arezu Molavi Vardanjani 1
  • Sasan Sharafi 2
  • Elkhas Veisi 3
  • Mansoore Shekaramiz 2
1 PhD student of Foreign Language and Linguistics Department, Islamic Azad University, Ahvaz Branch, Ahvaz, Ir.
2 Assistant Professor, Foreign Language and Linguistics Department, Islamic Azad University, Ahvaz Branch, Ahvaz, Ir.
3 Associate Professor, Department of Foreign Language and Linguistics, Islamic Azad University, Ahvaz branch, Ahvaz, ir
چکیده [English]

Compression is one of the key concepts in Conceptual Blending Theory (Fauconnier & Turner, 2002) which as part of Cognitive Semantics seeks to render a general model for meaning construction. Compression helps human beings to perceive diffused consequent chains and logical reasonings. This study aims to analyze the hows and whys of compression in the light of CBT, in "Dancing in Dust", an Iranian film by Asqar Farhadi (1381). Outcomes reveal among the outer space vital relations, the representation is used more frequently than others and the rest of them like analogy, change, cause-effect, part-whole, time, disanalogy, and place consequently follow it. These relations are compressed in the blended space converting to inner space vital relations as uniqueness, identity, analogical time, category, and property. Besides, findings unveil the insufficiency of CBT in disclosing the temporal consequence of narration in the genre of film, although in grasping sophisticated ideas it is efficient.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • conceptual blending theory
  • integration
  • compression
  • vital relation
  • Dancing in Dust
اردبیلی، لیلا، بهزاد برکت، بلقیس روشن، و زینب محمدابراهیمی (1394). پیوستگی معنایی متن از منظر نظریة آمیختگی مفهومی. دوماهنامة جستارهای زبانی، 6 (5)، 27-47.
اردبیلی، لیلا (1392). معناشناسی شناختی و کارکرد نظریة آمیختگی مفهومی در قصّه‌های عامیانة ایرانی. پایان‌نامة دکتری زبان­شناسی. دانشگاه پیام نور تهران.
برکت، بهزاد، بلقیس روشن، زینب محمدابراهیمی و لیلا اردبیلی (1391). روایت­شناسی شناختی (کاربست نظریة آمیختگی مفهومی بر قصّه­های عامیانة ایرانی). ادب­پژوهی، 6 (21)، 9-31.
بهادری، محمد باقر و افسانه سلمانی  (1394). بررسی تحلیلی مفهوم ظلم و مصادیق آن در شعر پروین. نشریۀ زبان و ادب فارسی، 68 (231)، 17-40.
حسام­پور، سعید و هاله سینایی نوبندگانی (1394). بررسی ارتباط مهارت­های تفکّر نقّادانه و فرایندهای ساخت معنا در ذهن در نمایشی از مجموعة کلاه قرمزی. تفکّر و کودک، 6 (1)، 19-44.
صادقی، لیلا (1392). ادغام نوشتار و تصویر در متون ادبی براساس نظریة ادغام مفهومی. جستارهای زبانی، 4 (3)، 75-103.
صفوی، کوروش (1383). درآمدی بر معنی­شناسی. چاپ دوّم، تهران: سورة مهر.
طاهری، صدرالدین (1394). باژگونی مفهوم یک نماد (بررسی کهن­الگوی مار در ایران و سرزمین­های همجوار). هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 20 (3)، 25-34.
طاهری، محمد و حمید آقاجانی (1392). تبیین کهن­الگوی سفر قهرمان براساس آرای یونـگ و کمبـل در هفت‌خوان رستم. فصلنامة ادبیات عرفانی و اسـطوره­شـناختی، 9 (32)، 35-45.
غیبی، مژده و الخاص ویسی (1394). تجلّی سه نمود حیوانی آناهیتا در افسانه­های عامیانة ایرانی. دوفصلنامة علوم ادبی، 5 (8)، 117-142.
قائمی، فرزاد، ابوالقاسم قوام و محمدجعفر یاحقی (1388). تحلیل نقش نمادین اسطوره آب و نمودهای آن در شاهنامه­ فردوسی براساس روش نقد اسطوره­ای.جستارهای ادبی، 42 (165)، 47-67. .
Cook, A. (2010). Shakespearean Neuroplay: Reinvigorating the Study of Dramatic Texts and Performance through Cognitive Science. PALGRAVE MACMILLAN Publication.
Dancygier, B. (2012). The Language of Stories: A Cognitive Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Evens, V. & M. Green (2006). Cognitive linguistics: An introduction.Great Britain: Rutledge.
Fauconnier, G. (1994). Mental spaces: Aspects of meaning construction in natural language. Cambridge: Cambridge University Press.
------------------ (1997). Mapping in thought and language. Cambridge: Cambridge University Press.
------------------ (2000). Compression and Emergent Structure. at http://blending. stanford.edu/.
------------------ & M. Turner (2000). Compression and Global Insight. Cognitive Linguistics, 11 (3/4), 283-304.
--------------------------------------  (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind's hidden complexities. New York: Basic Books.
Gibbs, R. W. (2000). Making Good Psychology out of Blending Theory, Cognitive Science, 11 (3/4), 347-358.
Joy, A., J. Sherry & J. Deschenes (2009). Conceptual Blending in Advertising. Journal of Business Research. 62 (1), 39-49.
Porto, M. D. & M. Romano (2010). Conceptual Integration in Natural Oral Narratives. Narratology, 12, 15-31.
Stanko, Z. (2015). Pragmatic Aspects of Humor in Eddie Izzard‘s Stand -Up Routines, Master‘s thesis. Faculty of Humanities and Social Sciences, Zagreb.
Turner, M. (2006). Compression and Representation. Language and Literature', 15 (1), 17-27.