تکوین گونۀ علمی زبان فارسی در نوشتار فارسی‌آموزان خارجی؛ تحلیلی بر پایۀ دستور نقش‌گرای نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان- دانشگاه علامه طباطبائی- تهران- ایران

2 گروه زبانشناسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی وضعیت نگارش علمی فارسی‌آموزان خارجی برپایۀ دستور نقش‌گرای نظام‌مند می‌پردازد. بنابر هلیدی و متیسن (2014) و چارچوب دستور نقش‌گرای نظام‌مند، از مهم‌ترین ویژگی‌های نگارش علمی و دستیابی به زبان علم وجود انواع استعاره‌های دستوری در به‌کارگیری آن است. این پژوهش شامل 60 متن نگارش فارسی‌آموزان خارجی از کشورهای روسیه و چین در سطوح زبانی مقدماتی تا پیشرفته است. فارسی‌آموزان دو ترم تحصیلی را در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی در نیمسال اول و دوم 1402 به یادگیری زبان فارسی پرداختند. هدف، پاسخ این پرسش است که آیا استعاره‌های دستوری در نگارش فارسی‌آموزان وجود دارد و با پیشروی سطح زبانی، به‌کارگیری استعاره‌های دستوری در نگارش فارسی‌آموزان بیشتر خواهد شد یا خیر. پژوهش بر مبنای دیدگاه هلیدی و متیسن (2014) به بررسی و تبیین به‌کارگیری استعاره‌های دستوری و میزان کاربرد آنها در نگارش فارسی‌آموزان خارجی می‌پردازد تا روند تکوین زبان علمی فارسی را مورد تحلیل قرار دهد. نتایج نشان می‌دهد که فارسی‌آموزان در هر سه سطح زبانی مقدماتی، میانی و پیشرفته از انواع استعاره‌های دستوری در نگارش خود استفاده می‌کنند. همچنین با افزایش درونداد و یادگیری بیشتر، فارسی‌آموزان خارجی در سطوح بالاتر زبانی از استعاره‌های دستوری بیشتری استفاده می‌کنند و نگارش آنها علمی‌تر می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The development of the academic type of Persian language in the writing of foreign Persian learners; An analysis based on Systemic Functional Grammar

نویسندگان [English]

  • shiva majidi 1
  • RezaMorad Sahraei 2
1 center for teaching persian to speakers of other languages- allameh tabatabaei university- tehran-iran
2 Department of Linguistics, Literature and Foreign Languages Faculty, Allameh Tabataba’i University
چکیده [English]

The present study investigates Foreign Persian learners’ academic writing in the framework of Systemic Functional Grammar.According to Halliday and Matthiessen(2014)and based on Systemic Functional Grammar,the most important features of academic writing and the acquisition of the language of science is to use variety of grammar metaphors in language use 60 texts written by foreign learners of Farsi from Russia and China at elementary,to advanced levels of this study.The learners spent two academic semesters in the Persian language teaching center AllamehTabatabaiUniversity.The purpose of this research is to answer the question of whether there are grammatical metaphors in the writing of Persian learners and whether the use of grammatical metaphors in the writing of Persian learners will increase with the language level progress.In the framework of Halliday and Matthiessen(2014),this research examines and explains the use of grammatical metaphors and the extent of their use in the writing of Persian learners in order to analyze the development process of Persian academic language.The results show that Persian learners in all three language levels use a variety of grammatical metaphors in their writing.Furthermore,with the increase of input and learning, the learners use more grammatical metaphors at higher language levels and their writing is more academic

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic writing
  • Systemic Functional Grammar
  • grammatical metaphor
  • scientific type
  • persian language