واکاوی نظام نشانهای رنگ در گفتمان برخی بیلبوردهای تجاریِ شهر تهران به نمایاندن ابعاد معنایی میانجامد که در این پژوهش برآنیم به شیوهای نظاممندی بدان بپردازیم. پیکرة پژوهش، دربرگیرندة سه بیلبورد تجاری شرکتهای بیمة معلم، پودر تاژ و اسنک چیتوز است که در فاصلۀ سالهای 1392 تا 1394، به روش میدانی از محدودة شهر تهران عکسبرداری شدند. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است و از رویکرد تلفیقی به عنوان ابزار پژوهش، بهره گرفته شد که دربرگیرندة روش نشانهشناختی کرس و فان لیون (2002)، فان لیوون (2011) و هولتز شوهه (2006) است و بر اساس آن مشخصههای کمینة رنگی همراه با فرانقشهای اندیشگانی، بینافردی و متنی رنگ، در تحلیل پیکرۀ پژوهش به کار گرفته شدند. همچنین، بر هماهنگی رنگی علاوه بر ویژگی تضاد مکمل توجه شد. نتایج پژوهش نشان داد در پیکرۀ پژوهش، معناپردازی نظام نشانهای رنگ با در نظر گرفتن مشخصههای کمینة رنگ و فرانقشهای آن، درون بافت اجتماعی- فرهنگی و بافت موقعیتی به شکل تثیبتیافتهتری قابل بررسی است. در این راستا، فرانقش متنی رنگ از طریق پیوندهای درونمتنی مابین سازههای نظام نشانهای رنگ و بر پایة پیوندهای برونمتنی با سایر نظامهای نشانهای مانند تصویر و کلام نقش تعیینکنندهای در مقایسه با فرانقش اندیشگانی و فرانقش بینافردی در معناپردازی رنگ داشته است.
منفرد, نرجس, & حق بین, فریده. (1393). سازوکار معناپردازی رنگ در بیلبوردهای تجاری شهر تهران: مطالعة موردی بیلبوردهای تجاری شرکت بیمة معلم، پودر تاژ و اسنک چیتوز. مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران, 2(5), 61-84.
MLA
نرجس منفرد; فریده حق بین. "سازوکار معناپردازی رنگ در بیلبوردهای تجاری شهر تهران: مطالعة موردی بیلبوردهای تجاری شرکت بیمة معلم، پودر تاژ و اسنک چیتوز". مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران, 2, 5, 1393, 61-84.
HARVARD
منفرد, نرجس, حق بین, فریده. (1393). 'سازوکار معناپردازی رنگ در بیلبوردهای تجاری شهر تهران: مطالعة موردی بیلبوردهای تجاری شرکت بیمة معلم، پودر تاژ و اسنک چیتوز', مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران, 2(5), pp. 61-84.
VANCOUVER
منفرد, نرجس, حق بین, فریده. سازوکار معناپردازی رنگ در بیلبوردهای تجاری شهر تهران: مطالعة موردی بیلبوردهای تجاری شرکت بیمة معلم، پودر تاژ و اسنک چیتوز. مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران, 1393; 2(5): 61-84.