سازوکار معناپردازی رنگ در بیلبوردهای تجاری شهر تهران: مطالعة موردی بیلبوردهای تجاری شرکت بیمة معلم، پودر تاژ و اسنک چی‌توز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه الزهرا

چکیده

واکاوی نظام نشانه­ای رنگ در گفتمان برخی بیلبوردهای تجاریِ شهر تهران به نمایاندن ابعاد معنایی
می­انجامد که در این پژوهش برآنیم به شیوه­ای نظام­مندی بدان بپردازیم. پیکرة پژوهش، دربرگیرندة سه بیلبورد تجاری شرکت­های بیمة معلم، پودر تاژ و اسنک چی­توز است که در فاصلۀ سال­های 1392 تا 1394، به روش میدانی از محدودة شهر تهران عکس­برداری شدند. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است و از رویکرد تلفیقی به عنوان ابزار پژوهش، بهره گرفته شد که دربرگیرندة روش نشانه­شناختی کرس و فان لیون (2002)، فان لیوون (2011) و هولتز شوهه (2006) است و بر اساس آن مشخصه­های کمینة رنگی همراه با فرانقش­های اندیشگانی، بینافردی و متنی رنگ، در تحلیل پیکرۀ پژوهش به کار گرفته شدند. همچنین، بر هماهنگی رنگی علاوه بر ویژگی تضاد مکمل توجه شد. نتایج پژوهش نشان داد در پیکرۀ پژوهش، معناپردازی نظام نشانه­ای رنگ با در نظر گرفتن مشخصه­های کمینة رنگ و فرانقش­های آن، درون بافت اجتماعی- فرهنگی و بافت موقعیتی به شکل تثیبت­یافته­تری قابل بررسی است. در این راستا، فرانقش متنی رنگ از طریق پیوندهای درون­متنی مابین سازه­های نظام نشانه­ای رنگ و بر پایة پیوندهای برون­متنی با سایر نظام­های نشانه­ای مانند تصویر و کلام نقش تعیین­کننده­ای در مقایسه با فرانقش اندیشگانی و فرانقش بینافردی در معناپردازی رنگ داشته است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Mechanisms of Color Meaning-Making in Tehran’s Commercial Billboards: Case Study of Moallem Insurance, Taj Washing Powder and Cheetooz Snack Commercial Billboards

نویسندگان [English]

  • Narjes Monfared
  • Faride Haghbin
Alzahra University
چکیده [English]

This research was planned to investigate color semiotic system in the discourse of some commercial billboards in Tehran to systematically reveal dimensions of meaning-making in colors. The research corpus involved three Commercial Billboards of Moallem Insurance, Taj Washing Powder and Cheetooz Snack companies. The corpus was collected by field work, through taking pictures from the billboards in Tehran, between1392 - 1394. The research method was descriptive-analytic. Accordingly, an integrated model was utilized for analyzing the corpus, which included methodological considerations of Kress and Van Leeuwen (2002), Van Leeuwen (2011), and Holtzschue’s (2006) theoretical foundations, which served as basis for using  color minimal features and color Metafunctions as concepts with which to study meaning-making mechanisms in colors. Furthermore, Color Harmony was applied in addition to Color Contrast.  Finally, the results showed that meaning-making mechanisms of colors’ semiotic system in the research corpus could be studied better by means of color Minimal Features and color Metafunctions in the Socio-Cultural and Situational contexts. Eventually, in this regards, color Textual Metafunction by means of Inside textual relations among color semiotic modes and through outside textual relations with other semiotic modes such as image and language, could play a key role in meaning of colors as compared to Ideational and Interpersonal Metafunctions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meaning Making of Color
  • Discourse of Commercial Billboard
  • Color Metafunctions
  • Color Minimal Features
  • Tehran