توصیف و تحلیل ادب در بافت غیررسمی در بین دانشجویان در چارچوب نظریه ادب براون و لوینسون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران

2 گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

از آنجا که تعاملات اجتماعی در یک جامعه نقش بسزایی در ایجاد همبستگی و انسجام جامعه دارد، بنابراین حفظ و تقویت روابط اجتماعی و ارتباطات کلامی امری حیاتی است. رعایت ادب در ارتباطات کلامی نیز نقش انکارناپذیری در زندگی روزمره ایفا می‌کند. پژوهش حاضر راهبردهای ادب را در بافت غیررسمی کلاس درس، بدون حضور مدرس، بر اساس نظریه ادب براون و لوینسون (1987) مورد بررسی قرار داده است. داده‌های پژوهش حاضر طی ده جلسه که در سه مؤسسه آموزشی و دانشگاه پیام نور در بوشهر برگزار گردید، جمع‌آوری شده‌اند. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ۱۲۰ دانشجو، زن و مرد، در محدوده سنی بین 25 تا 35 سال بوده‌اند. یافته ها حاکی از آن است که راهبرد‌های ادب ایجابی تقریباً دو برابر راهبرد‌های ادب سلبی بکار رفته‌اند. از پانزده راهبرد ادب ایجابی براون و لوینسون، سه راهبرد «جوک»، «استفاده از نشانگرهای میان گروهی»، و «پیشنهاد، قول» و از ده راهبرد ادب سلبی، سه راهبرد «بیان غیرمستقیم متداول»، «بدبین بودن»، و «شخصی‌زدایی گوینده و شنونده» به ترتیب در پژوهش حاضر بیشترین بسامد را داشته‌اند. مطالعه و پژوهش در حوزه ادب، می‌تواند ضمن ارائه اطلاعاتی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی افراد، نحوه رعایت ادب در جامعه را نیز نشان دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Description and analysis of politeness in informal context among students based on the framework of Brown and Levinson

نویسندگان [English]

  • Zahra Momeni 1
  • Fateme Alavi 2
  • Naghmeh Hosseini 1
1 Department of Linguistics, Boushehr Branch, Islamic Azad University, Boushehr, Iran
2 Department of Linguistics, Faculty of Humanities, payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Since social interactions in a society play a significant role in creating community solidarity, it is vital to maintain and strengthen social relations and verbal communication. Politeness in verbal communication also plays an undeniable role in everyday life. The current research has investigated the politeness strategies in the informal context of the classroom, without the presence of the teacher, based on the politeness theory of Brown and Levinson  The data of the present research was collected during ten sessions held in three educational institutions and Payam Noor University in Bushehr. The population of the present study included  students, men and women, between  and  years old. From Brown and Levinson's fifteen positive politeness strategies, three strategies "joke", "use of in-group identity markers ", and "offer, promise", and from negative politeness strategies, "be conventionally indirect", "being pessimistic", and "impersonalize S and H", have the highest frequency in the present study, respectively. The results indicate that positive politeness strategies are used almost twice as much as negative politeness strategies. Studying and researching in the field of politeness, while providing information about the cultural and social status of people, can also show how to observe politeness in the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • politeness
  • negative politeness
  • positive politeness
  • context
  • informal context
  • Brown and Levinson