بررسی نگرش‌های شناختی و عاطفی دوزبانه‌های کردی-فارسی نسبت به زبان فارسی معیار بر اساس رویکرد ذهن‌گرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموختۀ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد

2 استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

در چند دهة اخیر، نگرش زبانی یکی از مهمترین موضوعات مطرح در حوزﮤ مطالعات زبان و به خصوص جامعه‌شناسی زبان به شمار می‌رود. با توجه به اهمیت مبحث نگرش زبانی افراد دوزبانه، پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد ذهن‌گرایی به بررسی نگرش زبانی کردزبانان ساکن در شهر سنندج نسبت به زبان فارسی معیار می‌پردازد و با بهره‌گیری از دو ابزار پرسش‌نامه و آزمون تطبیق صدا، نگرش شناختی و عاطفی دوزبانه‌های کردی-فارسی را مورد سنجش قرار می‌دهد. بدین منظور، 148 زن و مرد دوزبانه، در دو گروه سنی (15-18 ساله و 22-32 ساله) و سه سطح تحصیلی متفاوت (دانش‌آموز دبیرستان، دیپلم و دانشجو) در شهر سنندج به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از توزیع پرسش‌نامه و اجرای آزمون تطبیق صدا، داده‌ها جمع‌آوری شدند و مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته‌های حاصل حاکی از آن است که به طور کلی، نگرش زبانی کردزبانان ساکن شهر سنندج نسبت به زبان فارسی معیار مثبت نیست، و نگرش شناختی و عاطفی افراد نسبت به این زبان با یکدیگر متفاوت است. در پژوهش حاضر، برای نخستین بار این دو نوع نگرش با استفاده از دو ابزار متفاوت مورد بررسی قرار گرفتند. وجه تمایز این پژوهش با دیگر پژوهش‌های انجام‌شده در ایران، بهره‌گیری از آزمون تطبیق صدا برای سنجش نگرش عاطفی دوزبانه‌ها است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Study of Cognitive and Affective Language Attitudes of Kurdish-Persian Bilinguals Towards Standard Persian Based on Mentalist Approach

نویسندگان [English]

  • Mandana Pirouzfar 1
  • Mahmoud Eliasi 2
1 M.A. in Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad
2 Assistant Professor, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

In recent decades, language attitude has been one of the most important concepts in linguistic studies and more particularely in sociolinguistics. Considering the importance of language attitudes of bilinguals, this study aims at investigating language attitudes of Sanandaj Kurdish speakers towards standard Persian language by using a questionnaire and a Matched Guise Test (MGT) which assesses cognitive and affective attitudes of Kurdish-Persian bilinguals. For this purpose, 148 male and female bilinguals were selected randomly in two age groups (15-18 and 22-32 year old subjects) and at three educational levels (high school students, those having high school diplomas, and university students). After performing the tests, the collected data were analyzed statistically. The findings demonstrated that language attitudes of Sanandaj Kurdish speakers towards standard Persian language is not positive; besides, cognitive and affective attitudes of participants towards Persian were different from each other. In this study, it is for the first time that two kinds of attitudes are considered by two different instruments. The usage of MGT for assessing affective attitude of bilinguals in this study distinguishes it from other studies in Iran. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • sociolinguistics
  • Language Attitude
  • Cognitive Attitude
  • Affective Attitude
  • Bilingualism
  • Matched Guise Test