بازنمود شبکه‌های اجتماعی در مطبوعات ایران از منظر تحلیل گفتمان انتقادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه تهران

چکیده

مقالۀ حاضر حاصل یک تحقیق در حوزۀ تحلیل گفتمان انتقادی است. در این مقاله سعی شده بر مبنای چارچوب نظری نورمن فرکلاف به تجزیه و تحلیل متون مطبوعاتی ایران پرداخته شود. داده‌های پژوهش به طور تصادفی از بین مقاله‌های چاپ شده در روزنامه‌های جام جم، دنیای اقتصاد، رسالت، شرق و کیهان در سال‌های 1390-1388 که همگی در رابطه با شبکه‌های اجتماعی هستند، انتخاب شده‌اند. نگارندگان کوشیده‌اند داده‌ها را با استفاده از فنون و ابزارهای زبان‌شناختیِ ارائه شده در مدل مورد نظر، توصیف، تفسیر و نیز تبیین کنند و بدین طریق به نحوۀ تجلی دیدگاه‌های فکری روزنامه‌نگاران ایران در رابطه با شبکه‌های اجتماعی پی برند. طبق نتایج به دست آمده، نویسندگان روزنامه‌ها نه تنها با استفاده از عناصر زبان‌شناختی و غیرزبان‌شناختی مشخص به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون این شبکه‌ها می‌پردازند، بلکه هر نویسنده به نحوی خاص و متناسب با دیدگاه فکری خود و البته سیاست کلی آن روزنامه، هر یک از این عناصر را به کار می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Critical Discourse Analysis of Persian Journalistic Texts related to Social Networks

نویسندگان [English]

  • Ali Afkhami 1
  • Bahareh Behmardi Sharifabad 2
1 Professor, University of Tehran
2 Ph.D Student, University of Tehran
چکیده [English]

The present article is a result of a study in the field of Critical Discourse Analysis. In this article an attempt ia made to analyze the Persian journalistic texts based on Norman Fairclough's approach in CDA. The data are collected from articles in five Iranian newspapers (Jamejam, Donyaye Eghtesad, Resalat, Shargh, Keyhan) published between 1388 and 1390 all of which are about social networks such as twitter, youtube, and facebook. The authors have tried to perform the data analysis, using linguistic methods and techniques in accordance with the adopted model, in the three levels of description, interpretation and explanation. So that we can find out, how the ideological point of view of the writers appeared in the journalistic texts. The results indicate that journalists express their view of cultural, religious, and political issues, by their choosing and utilizing particular words and semantic or syntactic structures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical discourse analysis
  • Ideology
  • Journalistic Texts
  • Social networks