بررسی نام‌گذاری اشخاص در بانه از دیدگاه نام‌شناسی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه پیام نور

2 استاد گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران

3 دانشیار گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران

چکیده

مقالۀ حاضر با رویکرد نام‌شناسی اجتماعی، به بررسی تأثیر تحوّلات اجتماعی – فرهنگی، بر انتخاب نام‌های خاص در میان گویشوران کردزبان شهر بانه طی صد سال اخیر، از سال 1300 تاکنون، می‌پردازد. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است و داده‌ها، از پیکرة ادارة ثبت احوال گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس عنصر اجتماعی هویت (ملّی، مذهبی، قومی و فراملّی) صورت پذیرفته است. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که در این دورۀ صدساله، رواج نام‌های مذهبی روندی کاهشی و درعوض، گستردگی نام‌های ملّی و قومی، روندی صعودی داشته‌اند؛ البتّه در چند سال اخیر نام‌های قومی مردانه کمابیش رو به کاهش بوده است؛ همچنین نام‌های عربی مفهومی نیز روند کاهشی چشمگیری داشته‌اند و از سوی دیگر، به‌ویژه از اوایل دهه 1390، نام‌های فراملّی بیش‌ازپیش به چشم می‌خورند. این تحوّلات در نام‌گزینی، نشان می‌دهد در جامعة مورد مطالعه، گرایش به سنّت‌زدایی و درنتیجه فردگرایی افزایش یافته است و افزون بر این، تغییر ذائقه در نحوة نام‌گذاری و انتخاب نام برای فرزندان نشان‌دهندة تغییرات ساختارهای فرهنگی - اجتماعی است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Personal Naming in Baneh, a Socio-Onomastic Study

نویسندگان [English]

  • Behzad Ahmadi 1
  • Bahman Zandi 2
  • arezoo najafian 3
  • Belghis Rovshan 3
1 Payame Noor Univercity, Saghez Center
2 Professor, Payam-e Noor University
3 Associate Professor, Department of Linguistics and Foreign Languages, Payam-e Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This paper deals with the impact of sociocultural changes on the corpus of personal names in Baneh from a socio-onomstic perspective. Corpus of personal names means the body of names selected by parents in the target society to name their children. The research method is descriptive-analytic and the universe includes the sum of selected names in the target society from 1921 to 2017. Therefore, using descriptive statistics (frequency and percentage), inferential statistics, and SPSS software, we first analyze the changes in naming practices in Baneh based on defined periods, and then we try to provide a comprehensive analysis of the whole era, i.e. the last hundred years. The description and analysis in this research is based on the classification of the names as "religious", "national", "ethnic", and "non-religious names derived from non-Iranian languages". The results of the research indicate that the percentage of religious names has been decreasing in the recent century; on the contrary, the percentage of national and ethnic names has shown a rising trend. However, the percentage of ethnic male names has dropped slowly in recent few years. Conceptual Arabic names have also had a dramatic decline, and in the past few years, especially since the early 1390s, non-Iranian (considering the language family, i.e. Turkish, Hebrew and European languages) names have been used. These changes indicate that in the target society, tendency towards detraditionalization and, as a result, individualism has increased, moreover, the change in people’s taste in names and naming reflects changes in socio-cultural structures.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • sociolinguistics
  • onomastics
  • socio-onomastics
  • personal names
  • Baneh
پارسامهر، اسداله (1386). فرهنگ نام و نام‌گذاری. تهران: سیروان.
------------- (1394). چه نام هایی مورد تأیید سازمان ثبت احوال است، برگرفته از ‏http://www.bornanews.ir‏.
رجب‎زاده، احمد (1378). تحلیل اجتماعی نام‌گذاری - بررسی موردی اراک، همدان و بوشهر. تهران: روش.
طیب، محمد تقی و بتول علی‎نژاد (1382). بررسی گرایش‌های جدید نامگذاری در اصفهان از دیدگاه زبان‌شناسی. مجلّۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 2 (32 و 33)، 23-58.
عبدی، عباس (1376). تحوّل نام‌گذاری کودکان تهران از 1345-1374. تهران: حنانه.
--------- (1389). چهار پژوهش در جامعه‌شناسی فرهنگ. تهران: ثالث.
مدرسی، یحیی (1388). تحوّلات اجتماعی - سیاسی و زبان‌های ملّی. فصلنامة تحقیقات فرهنگی، 2 (1)، 1-16.
Agyekum, K. (2006). The Sociolinguistics of Akan Personal Names. Nordic Journal of African Studies, 15 (2), 206-235.
Al-Zumor, A. (2009). A Socio-Cultural and Linguistic Analysis of Yemeni Arabic Personal Names. GEMA Online Journal of Language Studies, 9 (2), 15-27.
Beck, U. (1992) Risk Society: Towards a New Modernity (Theory, Culture & Society Series). Translated by Mark Ritter. London: SAGE Publications.
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Bozorgmehr, N. (2014). Border Town in Iranian Kurdistan Booms Through Trade with Iraq. Retrived from: https://www.ft.com/content/5da88646-7a45-11e4-8958-00144feabdc0#comments-anchor.
Bramwell, E. S. (2012). Naming in Society: a Cross-Cultural Study of Five Communities in Scotland. Ph.D. Dissertation. The University of Glasgow. http://theses.gla.ac.uk/3173/.
Burns, A. (2015). Field-Names of North-East Scotland: a Socio-Onomastic Study. Ph.D. Dissertation. The University of Glasgow. http://theses.gla.ac.uk/6424/.
Castells, M. (2010 a). The Information Age, Economy, Society, and Culture. Volume I: The Rise of the Network Society. 2nd ed. Oxford: Wiley-Blackwell.
Castells, M. (2010 b). The Information Age, Economy, Society, and Culture. Volume II: The Power of Identity. 2nd ed. Oxford: Wiley-Blackwell. ISBN-13: 978-1405196871. ISBN-10: 1405196874
Crystal, D. (2008). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. 6th Edn. Oxford: Blackwell.
Danesi, M. (2004). A Basic Course in Anthropological Linguistics. Toronto: Canadian Scholars’ Press Inc.
Elchardus, M. & J. Siongers (2011). First Names as Collective Identifiers: An Empirical Analysis of the Social Meanings of First Names. Cultural Sociology, 5 (3) 403-422.
Eslami-Rasekh, A. & M. Ahmadvand (2012). What Is in a Name? A Short Survey on the Sources and the Factors Affecting the Act of Name-Giving. Journal of Sociological Research, ‎3 (2)‎, 124-133.
Eslami-Rasekh, A. & M. Ahmadvand (2015). Name-Giving Variations in Kurdistan Province of Iran: An Ethnic Identity Marker Categorized. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences, 18 (2), 5-22.
Farkas, T. (2015). Changing Names as Abolishing the Difference: Personal Names as Ethnic Symbols, Characteristics of Surname Changes and the Magyarization of Surnames in Hungary. LÉTÜNK. 3: 27-39. ETO: 81'373.232.1(439)"18/19". http://www.letunk.rs/arhivum/letunk-20153/
Gerhards, J. & R. Hackenbroch (2000). Trends and Causes of Cultural Modernization: An Empirical Study of First Names. International Sociology, 15 (3), 501-31.
Kehl, F. (1971). Chinese Nicknaming Behaviour: A Sociolinguistic Pilot Study, Journal of Oriental Studies, 9, 149-172.
Leslie, P. L. & J. K. Skipper (1990). Towards a Theory of Nicknames: A Case for Socio-Onomastics, Names, 38 (4), 273-282.
Lieberson, S. (1984). What’s in a Name? ... Some Sociolinguistic Possibilities. International Journal of the Sociology of Language, 45, 77-87.
Ògúnwálé, J. A. (2012). A Pragmalinguistic Study of Yoruba Personal Names. Journal of Literary Onomastics, 2 (1), 24-34..
Sheyholislami, J. (2011). Kurdish Identity, Discourse, and New Media. New York: Palgrave Macmillan.
Valentine, T., T. Brenan & S. Brédart (1996). The Cognitive Psychology of Proper Names, On the Importance of Being Ernest. London: Routledge.
Van Langendonck, W. (1982). Socio-Onomastic Properties of By-names. Onoma, 26, 55-62.
Van Langendonck, W. (2007). Theory and Typology of Proper Names. (Trends in Linguistics 168). Berlin: Mouton de Gruyter.
Wolffsohn, M. & T. Brenchenmacher (2001). Nomen Est Omen: the Selection of First Names as an Indicator for Public Opinion in the Past. International Journal of Public Opinion Research, 13 (2), 116-139.
Zelinsky, W. (1970). Cultural Variation in Personal Name Patterns in the Eastern United States. Annals of the Association of American Geographers, 60 (4), 743-769.