ابوالحسنیزاده، وحیده؛ انیس معصومی و زینب علیایی (1397). مقایسة فضای واکهای در کودکان سالم و کودکان مبتلا به سندروم داون. مجلّة جستارهای زبانی، 9 (3)، 307-325.
امیری شوکی، یونس؛ سید عبدالله موسوی و مهدی رهگذر (1393). آیا وجود شنوایی برای یادگیری گفتار ضروری است؟. مجلّة مطالعات ناتوانی، 4 (8)، 75-77.
ایزدی بیدانی، اسما (1397). بررسی مقایسهای مشخّصات آکوستیکی واکهها و همخوانهای انسدادی در کودکان کمشنوا، کاشت حلزونشده و دارای شنوایی طبیعی. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
-------------؛ وحیده ابوالحسنیزاده و آزاده شریفی مقدم (1399). بررسی مقایسهای فضای واکهای در کودکان دارای سمعک، کاشت حلزون شنوایی و کودکان بدون اختلال شنوایی. مجلّة جستارهای زبانی، 11 (4)، 533-565.
رضایی، پریسا؛ صبا صادقی؛ معصومه سامانی؛ مریم یزدی؛ فاطمه درخشنده و مهرداد معمارزاده (1392). بررسی ارتباط بین پرخیشومیشدگی گفتار با نوع شکاف و سنّ جراحی اوّلیة کام در کودکان 3 تا 6 سال دچار شکاف کام شهر اصفهان. مجلّة پژوهش در علوم توانبخشی، 10 (2)، 228-238.
سیدزاده اقدم، مهدیه (1388). بررسی آواهای زبان فارسی در افراد دارای شکاف کام پس از عمل جراحی. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
صالحی، فرانک؛ اکبر بهرامی؛ جمشید پورقریب؛ فرهاد ترابینژاد و محمد کمالی (1387). ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزهای واﻛﻪﻫﺎی زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﻲ در داﻧﺶآﻣﻮزان 7 تا 9 سالة ﻋﺎدی ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اﻓﺖ ﺷﻨﻮاﻳﻲ ﻣﺘﻮﺳّﻂ و ﺷﺪﻳﺪ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن. مجلّة شنواییشناسی، 17 (2)، 42-52.
--------------------؛ طاهره کریمی؛ سونیا حسنپور و اشرف موسوی (1389). ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزهای واﻛﻪﻫﺎی زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﻲ در داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺷﻜﺎف ﻟﺐ و ﻛﺎم در محدودة سنی 7-9 ساله. مجلّة پژوهش در علوم توانبخشی، 6 (3)، 211-219.
علینژاد، بتول (1395). تأثیر تعداد واکه بر مساحت فضای واکهای زبان فارسی و مازندرانی: پیشبینی کلیدی نظریة پراکندگی سازگار یافته. مجلّة پژوهشهای زبانی، 7 (1)، 97-116.
References
Essner, C. (1947). Recherche sur la structure des voyelles orales. Archives Neerlandaises de Phonetique Experimentale, 20, 40-77.
Fromkin, V., Rodman, R., and Hyams, N. (2007). An introduction to language. Boston: Thomsom Higher Education.
Harrington, J. & Cassidy, S. (1999). Techniques in speech acoustics. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Hayward, K. (2013). Experimental phonetics. New York: Routledge.
Joos, M. (1948). Acoustic Phonetics. Language, 24, 1-136.
Kummer, A. W. (2014). Cleft Palate and Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance. 3rd edition. Boston: Cengage Learning.
Neumeyer, V., Harrington, J., and Draxler, C. (2010). An acoustic analysis of the vowel space in young and old cochlear-implant speakers. Journal of clinical linguistics and phonetics, 1-8.
Pulkkinen, J., Haapanen, M. L., Laitinen, J., Paaso, M., and Ranta, R. (2001). Association between velopharyngeal function and dental-consonant misarticulations in children with cleft lip/palate. British Journal of Plastic Surgery, 54, 290–293.
Reetz, H. and Jongman, A. (2011). Phonetics Transcription, Production, Acoustics, and Perception. Second edition. United States: Willy Blackwell.
Saudler, T. (2004). Langmans medical emberiology. 8th ed. Philadelphia: William and Wilkins Co.
Segura-Hernández, M., Valadez-Jiméneza, V. M., Ysunzab, P. A., Sánchez-Valerioa, A. P., Arch-Tiradoc, E., Lino-Gonzáleza, A. L., Hernández-Lópeza, X. (2019). Acoustic analysis of voice in children with cleft lip and palate following vocal rehabilitation. Preliminary report. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 126, 1-5.
Verhoeven, J., Hide, O., De Maeyer, S., Gills, S., and Gills, St. (2016) hearing impairment and vowel production a comparison between normally hearing, hearing aided and cochlear implanted Dutch children. Journal of communication disorders, 59, 24-39.
Vikram, C.M., Kumar Macha, S., Kalita, S., and Prasanna, S. R. M. (2018). Acoustic analysis of misarticulated trills in cleft lip and palate children. Journal of acoustical society of America, 143 (6), 474-480.