پژوهش حاضر به تحلیل آکوستیکی آهنگ در قصهگویی کودکان فارسیزبان 6-5 ساله و میزان همبستگی آن با عامل جنسیت میپردازد. به همین منظور توزیع الگوهای زیر و بمی و دیرش آهنگ در پارهگفتارهای پرسشی (40 پارهگفتار پرسشی) تولیدشده در فرایند قصهگویی کودکان، مورد بررسی قرار میگیرد. در این جستار بر پایۀ الگوی خیزان، افتان و پیوستگی تیلر (2009) به تحلیل و اندازهگیری پارامترهای آکوستیکی ”دامنۀ زیر و بمی“ و میزان ”دیرش“ پرداخته میشود. در ادامه با تحلیل آماری و با بهرهگیری از آزمون تیمستقل، میزان همبستگی و معناداری رابطۀ بین عامل جنسیت و چگونگی الگوی آهنگ در گفتار کودکان مورد تحلیل قرار میگیرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عامل جنسیت بر چگونگی الگوی آهنگ در قصهگویی چندان تأثیرگذار نبوده و علیرغم وجود برخی تفاوتهای ظاهری، در هر دو پارامتر آکوستیکی ”دامنۀ زیر و بمی“ و ”دیرش“، تفاوتها معنادار نیست. به عبارت دیگر، هم مقادیر دیرش عناصر افتان و خیزان و همدامنۀ زیر و بمی این عناصر در دو جنس دختر و پسر، تفاوت قابل ملاحظهای با یکدیگر ندارد. گرچه میانگین مقادیر دامنۀ زیر و بمی و دیرش در بخش خیزان، در کودکان دختر و در بخش افتان در کودکان پسر بزرگتر است، اما این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نیست.
ایمانی, آوا, & علی نژاد, بتول. (1393). تحلیل آکوستیکی ”آهنگ“ در قصهگویی کودکان فارسیزبان بر پایۀ الگوی خیزان، افتان و پیوستگی. مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران, 2(5), 41-60.
MLA
آوا ایمانی; بتول علی نژاد. "تحلیل آکوستیکی ”آهنگ“ در قصهگویی کودکان فارسیزبان بر پایۀ الگوی خیزان، افتان و پیوستگی". مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران, 2, 5, 1393, 41-60.
HARVARD
ایمانی, آوا, علی نژاد, بتول. (1393). 'تحلیل آکوستیکی ”آهنگ“ در قصهگویی کودکان فارسیزبان بر پایۀ الگوی خیزان، افتان و پیوستگی', مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران, 2(5), pp. 41-60.
VANCOUVER
ایمانی, آوا, علی نژاد, بتول. تحلیل آکوستیکی ”آهنگ“ در قصهگویی کودکان فارسیزبان بر پایۀ الگوی خیزان، افتان و پیوستگی. مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران, 1393; 2(5): 41-60.